NET BEGONNEN... NU AL UITGEBLUST
Hij was het schooljaar met goede moed begonnen. Nog geen paar maanden later heeft Wouter al zijn energie nodig om de dag tot een goed eind te brengen. Hij geeft al jaren les op een middelbare school. ‘Wat levert al die ervaring mij op’, vraagt hij zich af. ’En dan die nieuwe collega in de sectie. Zo enthousiast dat ik helemaal het gevoel krijg dat ik er niet toe doe.’ Hij ergert zich aan zijn collega’s. In de pauze blijft hij het liefst in het lokaal of loopt een blokje om.
Het werken met de leerlingen houdt hem aan de gang, maar het lijkt wel of ze ieder jaar ongeïnteresseerder zijn. Wouter voelt dat er iets moet veranderen. Maar hij heeft geen idee wat hem kan helpen om weer geïnspireerd te raken. De afdelingsleider suggereert coaching.
GROOT GEZIN
Wouter vertelt aan mij dat hij uit een groot gezin komt. Er
werd een boel gepraat, maar het was vaak te onrustig om het écht ergens over te
hebben. Over gevoelens praten, daar kwam je niet aan toe. Hij is dan ook niet
gewend om hierover te praten, laat staan om aan anderen te vragen hoe zij zich
voelen. Hij beseft dat hij daardoor misschien wat op zichzelf is komen te
staan. Dat speelt ook in de vakgroep.
VERBINDEND COMMUNICEREN
Wouter wil zich graag meer verbonden voelen met het team.
Maar hoe doe je dat?
Hij begrijpt dat hij dan zelf initiatief zal moeten nemen om het gesprek wat
persoonlijker te maken. Ik oefen met hem gesprekken die zijn gebaseerd op de
theorie van Marshall Rosenberg ‘ Geweldloze communicatie
’. Het gaat dan vaak
om de volgende vragen:
- Waar wil je het over hebben (de feiten)?
- Wat zijn eigenlijk de gevoelens van Wouter? Hoe zou het zijn om die soms met collega’s te delen? Hoe voelt de ander zich?
- Vraagt hij zich wel eens af waar zijn collega behoefte aan heeft? Waarom gedraagt die zich zo? Door daar oog voor te krijgen zal hij zich minder gauw ergeren. Vertel vooral ook waar jezelf behoefte aan hebt. Wat is voor jou belangrijk?
- Hoe willen jullie het samen? Of doe een verzoek.
In het begin voelt Wouter zich onwennig en wordt er heel wat af gelachen om de soms hilarische gesprekjes. Ik vraag hem om gewoon eens in familie- of kennissenkring wat te oefenen. Geleidelijk aan zal het natuurlijker aanvoelen.
PLEZIER
Gaandeweg het schooljaar stelt Wouter zich meer open. Hij
krijgt plezier in samenwerken en de ‘nieuwe’ collega inspireert hem zelfs om de
lesstof eens anders aan te bieden.
En die leerlingen? Die vallen eigenlijk best mee. Er wordt vaker gelachen en de
sfeer is goed. ‘Waar moest ik ook alweer op letten? Interesse tonen, meer
doorvragen, de kwaliteit van het kind zien …..’ In de klas werkt het ook!
CHARINE RESINK COACHING & MEDIATION (MfN)
www.resinkcoaching.nl
| info@resinkcoaching.nl | 06 2356
3333
Wil je iets veranderen in jezelf of in je relaties met anderen? Ben je op zoek naar meer inzicht in jezelf, effectiever gedrag of betere communicatie? Ik kan je in dit proces ondersteunen: open en betrokken!


